Snabb-guide till IDEP.WEB

 

 

Intrastatrapportering via IDEP.WEB

Detta är en kort beskrivning om hur man rapporterar Intrastat via IDEP.WEB. Om du redan har Intrastatdata i ditt affärssystem eller som Excel- eller textfil, kan du lätt importera data till IDEP.WEB. Se flera guider här: www.scb.se/IDEPWEB

 

Starta IDEP.WEB

 

Gå till www.scb.se/IDEPWEB, och logga in med dina inloggningsuppgifter.

 

Nedanstående sida kommer att visas första gången du loggar in IDEP.WEB.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Lägg till all information som saknas. Alla gula fält måste fyllas i.

 

Markera de flöden ditt företag är uppgiftsskyldigt för. Du kan ange olika kontaktpersoner för införsel och utförsel. Det är viktigt att ange e-postadress, att vi kan sända kvittensdin rapport.

 

Kontaktuppgifterna kan ändras genom att välja:

Parter Org. nr. parametrar i toppmenyn.

 

Klicka Spara och till startsidan när du är klar.

 

Skapa en ny rapport

 

När du har fyllt i kontaktinformationen kommer du automatiskt till IDEP.WEB:s startsida.

 

Klicka knappen [+] Skapa en ny rapport för att starta din rapportering.

 

 

 

Om du vill importera en fil från ditt affärssystem, en Excel- eller textfil, se Importguiden här: www.scb.se/IDEPWEB

 

Rapporthuvud

Steg ett välj den typ av rapport du vill skapa genom att klicka i cirkeln framför det flöde du skall rapportera.

 

 

Steg två ange om du skall registrera manuellt, utföra import av fil eller sända in en nollraport.

Steg tre ange rapporteringsmånad med hjälp av rullisten under Period. Klicka därefter på Skapa rapport.

OBS! Om handel saknas för perioden, välj Nollrapport.

 

Lägg till varupost/er

 

 

 

Nu kan du börja lägga in dina varuposter. Klicka i drop-down menyerna eller lägg in informationen manuellt. Alla gula fält måste fyllas i. Färgen ändras till grön när informationen angivits korrekt. De vita fälten är frivilliga.

 

KN-kod Du kan söka varukod genom att klicka ikonen med kikaren.

Beroende på vilken varukod du väljer ska Nettovikt och/eller Annan kvantitet anges.

 

Valutakod - används för att ange valuta när det fakturerade värdet inte kan anges i SEK.

 

Fakturavärde SEK - ange belopp i hela svenska kronor (SEK).

 

Referensnr.- fältet är frivilligt, men kan t.ex. användas för fakturanummer eller egna referensnummer.

 

Klicka Spara och fortsätt om du har fler varuposter att rapportera, eller Spara och backa när du har registrerat din sista varupost.

 

 

Godkänn och sänd

När du har klickat på Spara och backa kommer du till en sammanfattning av de varuposter du har registrerat.

 

 

 

 

 

 

 

Du har nu följande val:

·         Ändra en varupost genom att klicka på varupostnumret.

·         Ta bort en varupost genom att sätta ü

·         i boxen till vänster och välja Ta bort i toppmenyn.

·         Ändra en varupost genom att till varupostlistan och klicka en varupost.

·         Godkänn och sänd för att sända rapporten till Statistiska centralbyrån.

·         tillbaka till översikten, rapporten kommer inte att sändas.

 

 

Rapportöversikt

 

 

 

Du kan även godkänna och sända rapporten genom att sätta ü i boxen till vänster och välja Godkänn och sänd i toppmenyn.

 

När du har valt Godkänn och sänd, kommer du till en sammanfattning av dina rapporter.

 

 

 

Rapporten kommer sändas till Statistiska centralbyrån först när du har klickat på  Ja, sänd rapporten.

 

 

 

Kvittens

Du kommer att en kvittens via e-post om du har angivit en sådan i Parter, Org.nr.parametrar.